Hemma igen

Så var jag tillbaka i Ängland då. Ja, platsen där jag har min lilla gård heter faktiskt Ängland. Det är lustigt det här med namn på gamla bondställen. Där jag bor, i Ängland alltså, är jag granne med både Småland, Gotland. Kan fundera på var namnen kommer ifrån. Kanske bott någon smålänning eller gottlänning här för länge sen. Mitt hus har varit ett gammalt soldattorp och är byggt i slutet på 1700-talet. Från början hörde det tii en stor gård i S:a Rådom, knappt fyra kilometer härifrån.

Som jag sa senast så skulle jag köra buss måndag och tisdag. Vikingbussen. Det betyder inte att jag kört vikingar fast en del resenärer kanske tror att dom är det. Särskilt efter några öl. Nej, vikingbussen är busslinjen som går från Karlstad till vikingteminalen i Stockholm. 24 timmars kryss till Åland eller kryss till Helsingfors. Turen startar 09.35.från busstation och är framme i Stockholm vid 15.15. Under den tiden har vi hunnit med matrast på Sannakroa utanför Örebro (jättebra matställe som kan rekommenderas) samt ett antal rök- och kisspauser. Återresa kl 16.05 med Karlstad som slutdestination. Därefter det "roliga" jobbet med att tvätta och städa bussen. Brukar ta en och en halv timme ungefär. Efter det är det skönt att komma hem, koppla av lite och sova. 

I eftermiddag  kommer sotaren så det är hög tid att jag leter reda på stegen så han kan klättra upp på taket. Har man barnbarn på besök är det inte säkert att saker och ting finns på sin rätta plats när de åkt hem. Stegen kan t.ex stå vid någon nybyggd koja borta i skogen. Det är bara att gå runt och leta. Det brukar ordna sej. Jag har ju en vedspis i köket så det blir till att städa när sotaren varit här. Brukar lägga våta tidningar runt och på spisen för att det inte ska komma in så mycket sot när han drar ur skorstenspipan. Fast lite sot går inte att undvika.

Jag har ingen egen digitalkamera men ska få låna en av Camilla så att jag kan ta lite bilder och lägga in här. Det blir mer levande och bättre då. Måste ju försöka visa lite av vad jag skriver om. Ha bara lite tålamod med mej.

I kväll är jag och Camilla bjudna till Jessica på onsdagsträff. Jessica är en helt underbar kompis som jag lärt känna genom Camilla. Vi har roligt alla tre med våra onsdagstraditioner.

Nej nu måste stegen fram.  Ha det bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0